Opgaver

Skoleopgaven

Del 1:


a: Beskriv virksomheden

Virksomheden hedder Primark og det er en rimelig kendt kæde i England med billige vare som hovedsagligt består af tøj og sko.


b: Kort historisk overblik

Det startede med en Penneys Store i Irland i 1969. Derefter har det spredt sig til mange butikker endda også  uden for United Kingdom. Primark er datterselskab til Associated British Foods som er et kendt britisk firma indenfor fødevareindustrien.
http://www.primark.co.uk/about_us/company_history/

c: Virksomhedsform

Primark er en tøjbutik som kører på masseproduktion. Produkterne er billige men dog ikke i fantastisk kvalitet da der kan smutte et par tråde som hænger løst fra noget af tøjet.

d: Antal ansatte

300 i Portsmouth

e: Branche/Produktområde

Tøjforretning som også sælger sko og få andre skønhedprodukter som neglelakfjerner, falske øjenvipper og spraytan. Der er også få ting til hjemmet såsom puder, tæpper, lys osv. Derudover har de slik ved kassen.


f: Størrelse

Den i Portsmouth er på 2 etager, men sammenlignet med den i London er den i Portsmouth lille. Den kommer dog vidt omkring med mange forskellige afdelinger med både mand, kvinde og barn.
Kilde: Cecilie fra 2. D som har været i begge Primarker.

Selve kæden er temmelig stor da stortset alle i Storbritanien kender Primark. Derudover er der også butikker i udlandet:Irland - 38 butikkerSpanien - 35 butikker
UK - 161 butikkerHolland - 4 butikkerPortugal - 6 butikkerTyskland - 10 butikkerBelgien - 1 butikkerØstrig - 2 butikker


g: Beliggenhed

Beligenheden er perfekt da den er en del af shoppingcenteret Cascades Shopping Centre og ligger lige ud til Commercial road som er den vej der hovedsagligt bliver brugt til shopping i Portsmouth.


h: Import/Eksport

Der bliver importeret fra deres fabrik i lande som Indien, Kina, Bangladesh og Vietnam, men derudover bliver der ikke importeret eller eksporteret noget.

i: Vision/Mission

Billigt! Det gælder om at lave det billigst mulige tøj. Man kan finde mange g-strenge til £1 og derudover er der sko helt ned til £3 og endda få derunder. Måden det bliver gjort på er ved at der ikke er mellemhandlere. Det kommer direkte fra fabrikken til butikken. Missionen er også at være den bedste og slå konkurrenterne.
Kilde: Malle, Manager for sko-afdelingen i Portsmouth.

Del 2


a: Omverdensmodellen


Den uafhængige omverden:

Demografiske forhold: Målgruppen er utrolig bred da de i Primark har tøj til storset alle men det er nok hovedsageligt personer med en lavere indkomst som ikke går op i mærker og fantastisk kvalitet. Udover det er der en børne-afdeling, en herre-afdeling, og en kvinde-afdeling.
Politiske og lovgivningsmæssige forhold: Etisk handelslov. De må kun importere ting i forbindelse med tøj og dermed ikke madvarer eller andet irrelevant for forretningen.
Kulturelle forhold: 
Interesseorganisationer: New Life (genbrugs firma) og Ethical Trading Initiative.
Massemedier: Ideerne kommer fra kunder og købere som tager til modeshows.
Teknologiske forhold: Maskiner til masseproduktion fra tekstilindustrien
Økonomiske forhold: Er der økonomisk krise kunne det både være en fordel og en ulempe for Primark. Fordelen ville være at kunderne i konkurrenternes butikker ville tage i Primark da det er billigere der og ulempen ville være at kunderne som handler i Primark i forvejen nok ville prøve at spare.

Den afhængige omverden:

Konkurrenter: Next, New Look & Topshop.
Leverandører: T&T
Mellemhandler: Ingen
Kunder: Alle på nær de meget overvægtige.

b: SWOT


Strengths/Styrker: Billigt, nok ansatte til at hjælpe kunder, meget kendt i England, stor kæde, ingen mellemhandlere, de har en bred målgruppe, etisk handel.
Weaknesses/Svagheder: For mange ansatte som mangler noget at lave/spildt arbejdskraft, dårlig kvalitet, rod og køer. Nogle gange har de heller ikke nok af en populær vare så det tager lang tid før de får den igen.
Opportunities/Muligheder: Mere internationalt, øget bevidsthed omkring velgørenhed, stigende kunder da Primark er kendt i England.
Threats/Trusler: Krav om kemikalier mm. bliver øget, konkurrenter som H&M.

c: Distributionsformer

Direkte distribution - fra producent til konsument

d: Porters værdikæde


Primære aktiviteter:

  • Indgående logistik:
        Vi kunne ikke få noget at vide
  • Produktion
        Vi kunne ikke få noget at vide
  • Udgående logistik
        Firmaet T&T er deres leverandører. De har også flere lagere som produkterne bliver bevaret i indtil de skal ud i butikkerne.
  • Marketing og salg
        Prisen er meget lav og der bliver ikke brugt reklamer, men firmaet satser på at rygtet bliver spredt af kunderne. Når det så er sagt har Primark store billeder i vinduerne som viser at det er billige ting de har og tøjet bliver vist professionelt på modeller. De har også tilbud så det kommer helt ned på genbrugspris.
  • Service efter salg
        I Primark kan tøjet returneres inden for 28 dage hvis den er i                   samme stand som da den var købt (med prismærker osv.) Hvis en vare bliver bestilt og kunden finder den samme vare i en anden Primark butik er de også villige til at bytte varen og hente den hjem i den lokale Primark, så kunden ikke selv behøver at køre langt for at få den ønskede vare.

Støttende aktiviteter:

  • Virksomhedens infrastruktur

        Kvaliteten bliver kontrolleret flere gange, først i Irland i hovedkvarteret og derefter i selve butikken bliver hver 10. kasse af et produkt tjekket for kvaliteten.
  • Menneskelige ressourcer og HR management
        Medarbejderne bliver belønnet med månedens/kvartalens/årets medarbejder og der bliver ca. 4 ansatte nomineret. Den, som vinder, får 250 pund i gavekort til Primark. De bliver bedømt på opførsel mod kunder og godhed over for medarbejdere. De tager også imod udvekslings studenter og stortset alle kan ansøge i Primark. Hvis man vil forfremmes kan der tages kurser så de ansatte kan selv vælge hvor langt de vil gå.
  • Produkt- og teknologiudvikling
        Masseproduktion er deres produktions metode.
  • Indkøb/forsyninger
        

Del 3



a. Beskriv det eksisterende markedsføringsmateriale.

Der er ikke rigtigt reklamer eller flyers da de bruger kunderne til at sprede ordet. Man kan derfor kun benytte vinduet som markedsføringsmateriale.
I vinduet viser de produkter og benytter lige for tiden geometriske mønstre i baggrunden af deres produkter. Produkterne bliver vist frem på mannequindukker og der er ikke så meget andet pynt. I de geometriske figurer kan man se dele af deres produkter.

b. Analysér et udvalgt materiale i forhold til AIDA-modellen.

Attention: Modellerne og lyset der falder på dem som understreger at de er i fokus.


Interest: Modellernes tøj og måske mere delene frem for helheden og det sammensatte sæt.


Desire: De nærmere detaljer af tøjet og prisen kommer også mere da prisen er lav i Primark

Action: Tøjet og prisen når det er sat sammen og man har bestemt om prisen er det værd, så går de ind og køber det.

c. Udled hvilke parametre produktet markedsføres på.

Prisen gør at det bliver markedsført fra mund til mund, men Primark gør ellers ikke andet for selv at sprede ordet.

d. Hvordan kunne markedsføringen af det samme produkt se ud i Danmark?

Produktet markedsføres ikke, heller ikke i andre lande som Tyskland eller Spanien og hvis det blev markedsført skulle priserne på tøjet være højere. Hvis priserne bliver højere går princippet om billigt tøj lidt ud af det.

Del 4


a. Vurder hvordan og i hvilket omfang markedsføringen er til stede i produkterne

Primark "markedsføres" på at være billig og det kommer til udtryk i priserne på tøjet, men der er ikke meget mere der kan siges i forhold til markedsføringen.

b. Vurder og beskriv hvordan markedsføringen påvirker produktet. Hvordan ville produktet være, hvis det ikke skulle markedsføres?

Her vil vi gøre det omvendt. Hvis vi nu tager en ballerinasko til £6 i Primark ville reklamer ændre meget. Reklamerne ville koste penge og derfor ville Primark ikke længere have råd til at have en ballerinasko til £6 og prisen skulle derfor hæves til £10. Måske ville flere se skoen og overveje om de skulle købe den men så ville hele Primark være ligsom alle andre tøjbutikker og så ville det være sværere at overgå konkurrenterne.

c. Skitser ideer til hvordan produktet kunne forbedres i forhold til markedsføringen.


Ekstra materiale: 
Interessenter:
Dem med størst interesse har en større indflydelse:
Beskrivelse kommer senere:














1 kommentar: